BuidelPraat

../ bespreking / festival / voorstelling
“Massis” verovert Theater aan Zee
Fado en Joodse Soul in het Stationsbuffet
Het verwondert mij dat dagelijks, ondanks het mooie strandweer, honderde en honderde mensen de warmte van zaaltjes en spots trotseren en een keuze maken uit het ruime aanbod aan producties en artiesten van Theater aan Zee. De organisatoren hebben dan ook hun uiterste best gedaan om naast jong talent een mooi aanbod aan producties en artiesten naar Oostende te brengen. Zo kon iedereen op dinsdag 2 augustus genieten van de creatie van Johan Helenbergh die in de huid van Jonh Massis kruipt en zo eens goed zijn gedacht over Vlaanderen en onze maatschappelijk denken zegt. Het Stationbuffet, the place to be, voor het muziektheater mocht op haar aperitiefconcert de jonge Marie Koop begroeten die haar Fado-project aan het grote publiek voorstelde om dan ‘s avonds de zaal te laten vol lopen voor een sfeervol Klezmerconcert van het kwartet Roosemeyers.

“Massis the musical" is, ondanks alle ingrediënten aanwezig zijn, geen musical maar een prachtige monoloog van auteur en acteur Johan Heldenbergh. Hij kruipt in de huid van de “grote bakkes” en visueel artiest John Massis (Wilfried Morbee). Teleurgesteld in onze maatschappij en het medialandschap geraakt deze Gentse krachtpatser aan lager wal en pleegt op 11 juli 1988 zelfmoord. Het feit dat dit de Vlaamse Feestdag is, geeft Johan Heldenbergh de inspiratie om “Vlaanderen” met zijn vlaggen en zijn wimpels eens te ontleden en eens duchtig zijn gedacht te zeggen over de zovelen die zich blindelings achter deze symbolen verstoppen.

Johan Heldenbergh, is in feite de reïncarnatie van de ontgoochelde John Massis. Hij is niet alleen als artiest maar ook als mens ontgoocheld en tracht met een grote mond op te zetten de media en het publiek naar zich toe te trekken. Moegestreden en vereenzaamd belandt hij in de psychiatrie. Maar keert nog eenmaal naar huis om de eer aan zichzelf te houden en zelfmoord te plegen.

“Massis the musical”, is een meesterlijk stuk waarbij Johan Heldenbergh zich volledig geeft en door zijn presentatie en intonatie Massis een nieuw leven geeft. Daarnaast geeft hij maar al te graag zijn eigen gedachtengoed mee. Net zoals Massis vecht Heldenbergh tegen de onmacht wat hij, op het einde van het stuk, door zijn naaktheid symboliseert.

“Massis the musical” moet men hebben gezien. Het is niet alleen een mooi theaterstuk maar ook een verdomd goeie zedenles. Zelfs een diepe waarschuwing voor al degenen die in het kieshokje verkeerde namen aanduiden. Het is ook een waarschuwing aan onze ministers die niet achter vage beloften mogen blijven aanlopen.

Dat het publiek het met de zienswijze en het maatschappelijk statement van Johan Heldenberg eens is mocht hij met een staande ovatie ervaren. ““lach maar, ik ben dat gewend”

“Bacalhau” of Marie Koop zingt Fado. Dagelijks kan het publiek tijdens de apertiefconcerten in het Stationsbuffet nieuw jong talent ontdekken. Na Mira Bertels kreeg Marie Koop als afgestudeerde van het Herman Teirlinck Instituut een podium.

In “Bacalhau”, haar afstudeerprocet voert ze het publiek naar de Fado. Het is bewonderenswaardig dat iemand zonder de Portugese blues in de aderen dit moeilijk genre aandurft. Marie, kan een aardig mondje zingen maar in de weemoedige en stille nummers ontdekt men dat de ziel en daardoor ook de expressie niet volledig openbloeit. In de vrolijke nummers valt dit minder op en ontplooit Marie Koop zich zeer goed. Een dikke pluim is er voor haar muzikanten die duidelijk de Fado-muziek aanvoelen en speeltechnisch zeer bedreven zijn. ( Laurens Duerinck (gitaar), Tim Liebaert (gitaar) en Hannes d’Hoine (contrabas).
De vraag is maar welke meerwaarde Marie Koop, als nederlandstalige, aan de Fado kan geven. Rekening houdend dat een schare jonge Fado-diva’s aan de poorten van de Belgische en Nederlandse theaters staan te trappelen.

Het Masterconcert bracht ons dinsdag 2 august bij het “Roosemeyers kwartet” en de Joodse Soul. Klarinettist Peter Merckx en pianist Alex Roosemeyers werden door een cafébaas aangemoedigd om een duo te vormen en zich op de klassieke muziek te werpen. Na vijf jaar besloten de twee naar een ander genre over te schakelen. Peter Merckx is gefascineerd door de Klezmer met gevolg dat het duo zich ging specialiseren in dit genre. Hun oor legden ze te luisteren bij de componisten van de Amerikaanse Joodse muziek dat met jazzklanken wordt doorweven.
Na vijf jaar is het duo een kwartet geworden waarbij drummer Luc Vanden Bossche en Flor Van Leugenhaeghe aan de contrabas het Duo versterkt. De inbreng van deze twee top- muzikanten maakt dat er meer wordt geïmproviseerd en solo-partijen werden ingelast. Wat hun muziek nog krachtiger en speelser maakt. Klezmer is de blues van de joden maar ook van het Roosemeyers kwartet. Als niet joodse muzikanten voelen ze zeer goed het ritme, de sfeer en het gevoel aan. Ze brengen dan ook een zeer gevarieerd concert van liturgische intieme muziek over vrolijke dansmuziek.
Het concert van 2 augustus werd zeer gesmaakt. De traditionals en de eigen composities zaten qua arrangement en bewerking goed in elkaar. Het fantastische samenspel met de solopartijen voor contrabas, piano, drums, klarinet en bas-klarinet zaten zeer goed in elkaar en klonken wonderbaarlijk mooi. Echt een concert om te onthouden !

Contact:
Peter Merckx
Hemelrijkstraat 37